חפש כל דבר

מאמרים מוצעים

קטגוריות

פסיכיאטריה ודת | רבי שלמה ולבה (מאמר ראשון בסדרה)

שתפו עם חבריכם:
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Share on telegram

תוכן העניינים

מאמר מאת הרב שלמה ולבה
ישנם כמה גורמים לכך שיועמד הנושא פסיכיאטריה ודת לעיון וויכוח נמנה אותם בקצרה:
א הקונפרונטצי' של הפסיכיאטר עם התופעות התהומיות שבאדם היא מדרבנת אותו להכיר כל ענפי התרבות העוסקים בהבנת ועיצוב דמות האדם וביניהם הדת.
ב לפסיכיאטר ולפסיכותרפויט יש בהכרח ציור מהאדם הבריא בנפשו, מתוך ציור זה הוא ניגש אל הפציינט. כדי לעדכן ציור זה הוא צריך להעמיק ידיעותיו בין השאר גם בדת.
ג יותר ויותר שוטח הפציינט המודרני את הפרובלמטיקה האקסיסטנציאלית שלו לפני הפסיכיאטר ומכריח בזה את רופאו לעיין בבעיות דתיות.
ד יש צורך לברר אם אמנם הדת גורמת סיבוכים נפשיים רגשי אשמה פחדים ועוד.
ה הדת כגורם מייצב ומרפא.
נקודות אלו מתחלקות לשני מעגלי מחשבה:
א מעגל הפרובלמטיקה האיממננטית של הפסיכיאטריה כמדע העוסק במצבים קיצוניים של הנפש.
ב בעיות מעשיות בטיפול הפסיכיאטרי.
נצטרך איפוא לחלק את מחקרנו לשני חלקים לחלק עיוני ולחלק מעשי.
את החלק העיוני נתחיל בסקירה היסטורית קצרה.
בשנת 1748 (לספירת הנוצרים) פירסם למטרי את ספרו "האדם מכונה" סיסמא זו אופינית לגישה המדעית אל האדם בתקופה די ארוכה. התפיסה המכניסטית הזאת השפיעה לא מעט על הביולוגיה וממילא גם על הרפואה בתקופה המודרנית.
בעקבות הגישה הביולוגית התבססה גם הפסיכיאטריה במאה הקודמת על העקרון "מחלות נפש הן מחלות מוח".
מאז הלכו הביולוגים וגם הפסיכיאטרים כברת דרך ארוכה. הביולוגיה איננה רואה עוד באדם רק תוצר אבלוטיבי של האנתרופואידים, אולי אפילו תוצר חולני שהרוח המופיע בו הוא גורם שלילי המפריע לחיים טבעיים…
המחקר הביולוגי מדגיש היום את הטיפוסי שבאדם שאינו מוסבר על ידי אבולוציה, כגון הדיבור האנושי שאין לו שום תקדים בביטוי הקולות של הקופים, או הצורה המיוחדת של הצרברליזציה של האדם ועוד.
הערכה עמוקה של המהות האנושית מאפיינת גם את הפסיכיאטריה המודרנית שאינה שוכחת הערכה זאת גם בגישתה אל החולה השיצופרני החי כבר בעולמו האוטיסטי.
לדוגמא יספרס כותב: הקטיגוריות הגסות שלפיהן אנו מבחינים ותופסים בפסיכופתולוגיה אינן חודרות ליסוד האדם, ישנו שם איזה מקור שעל ידו כנראה הוא יכול להשתחרר מכל מה שקורה ומה שבא עליו.
זוליוון, פרום רייכמן, בינסונגר ופרנקל הם שמות המציינים את הגישה האנושית העמוקה אל חולה הנפש, כל אחד על פי דרכו ושיטתו.
הפסיכיאטרי' כמו הביולוגי' עברה מגישה ביולוגית לגישה אנתרופולוגית.
כל עוד ששלטה הגישה הביולוגית בפסיכיאטרי' לא היה שום מכנה משותף בינה ובין הדת. נשאר לאנשי הדת רק לטפל בחולה הנפש ולנחמו על גורלו המר. אבל בין הדת והפסיכיאטריה עצמה לא היו נקודות מגע. לגישה האנתרופלוגית יש ויש נקודות מגע עם הדת. הרי הדת מהווה שטח כה חשוב בחיי האדם והאנושות, שאי אפשר כלל להתעלם ממנה אם אמנם רוצים להבין את האדם.
זאת ועוד המכנה המשותף של שתיהן היא ההתיחסות העמוקה אל האדם באשר הוא אדם, שאינה פוסקת גם לפני תופעות מחרידות כמחלות נפש בגדר nihil humanum me alienum est.
נקודת מגע מיוחדת יש לפסיכיאטריה עם הדת היהודית. עצם ענינה של תורת ישראל הוא לבנות את האדם ממסד ועד טפחות את האדם השלם בכל הדרו ועם שלם: ממלכת כוהנים וגוי קדוש (שמות יט, ו), כלומר גוי נצחי.
צריך זה להיות ענין חשוב מאד לפסיכיאטריה, ובפרט לפסיכיאטרים יהודיים להכיר מקרוב את התורה הזו הבונה זה אלפי שנים את העם ואת האדם היהודי.
כמו כן ענין חשוב מאד הוא לתורת ישראל להתיחס אל אותו מדע העוסק באדם אשר מחלה פגעה בנפשו, והרי הנפש, לפי תורת ישראל, היא היא עצם האדם, למותר לגמר כי דיון על "פסיכיאטרי' ודת" עלול להביא תועלת רבה לחולה נפש עצמו.
היהדות
"דת" הוא מושג רחב מאד. הרי דת אינה ענין של אמונה בלבד אלא סגנון חיים על פי עקרונות מיוחדים.
כל מי שגדל בתרבות המערבית ספג מושגים על מהות הדת שנקבעו על פי התפיסה הנוצרית, ולכן מקשרים "דת" עם שלילת עולם הזה ועם מבט שלילי על היצר הרע.
כמה שונה מזה היהדות! היא אופטימית ביחס לעולם הזה ואיננה שוללת אותו עד שחז"ל אומרים "אל אמונה" (דברים לב, ד) – "שהאמין בעולם ובראו" (ספרי שם), ואיננה רואה את היצר הרע בחטא.
וכך אמרו חז"ל וירא אלקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד (בראשית א, לא), טוב – זה יצר הטוב, מאד – זה יצר הרע.
אפילו המבט על היהדות שספגנו עם התרבות המערבית נקבע מהתפיסה הנוצרית, הרואה בתורת ישראל אוסף של חוקים צרמונאליים כגוף שאין לו נשמה.
כמובן תפיסה זו היא עקומה ביותר.
מכל מקום בדברנו מעתה על פסיכיאטרי' ודת נדבר על היחס בין הפסיכיאטרי' ותורת ישראל, כי כמובן יש הבדל עצום בין דת השוללת את העולם ואת היצר, ובין דת הרואה בעולם ויצר ערכים חיוביים.
כדי שנוכל להעמיק את הדיון בנושא שלנו, מן ההכרח לעמוד בקצרה על מהותה של תורת ישראל ונעמוד בעיקר על עניינים הנוגעים לנושא שלנו, ועל כך במאמר הבא (מאמר ב בסידרה, מופיע באתר, יש לחפש במאגר הבלוג תחת לשונית "מאמרים").

(מתוך בשביל הרפואה תשמ"ב עמ' נז ואילך)

bullying 2778163 1280

להשארת הודעת דיווח על תוכן (הודעה זו מוצגת בכל מאמר).

למידע נוסף על תוכן המאמרים לחץ כאן.

תגובות

טרם נרשמו תגובות.

היה הראשון לכתוב תגובה על “פסיכיאטריה ודת | רבי שלמה ולבה (מאמר ראשון בסדרה)”

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

החיים קשים? מרגישה שזה לא זה? יש מה לשפר! לשדרג את הרגשות, את ההתנהגות, לחשב מסלול מחדש.
ליצירת קשר לייעוץ חינם ללא תשלום עם חני סילבר מלאו את הטופס:

הרצאות נוספות:

נושאים נוספים:

תגיות מהאתר
הנחהלאישלהתאבדזמיר כהןמוסרמוריםביקורתמשה הקטןקריירהדופמיןהרב עובדיהאטנטייאושטיפול בהפרעות קשבתודעהקסםאשראימחשבקונצרטהמחנךלחץ הדםmoxoשמר ארזיבלי ריטליןטיפול באוסידיy2mateכספיםשפעפסיכיאטריתהפרעת קשבעשירחינוך מיוחדהבעלמסכיםישיבתביופידבקCBTמכירהסטרסעם ישראלעץעסקיםתסכולהפרעה נפשיתסליחההיהודיטיפול פסיכולוגידיכאון וחרדהכלכליצמיחהנשלח בדוארהפרעת אישיותשמשעצמאיעלותמצחיקמתחכמהליקויי למידהקשיים חברתייםסדר יוםמלווהצביקהשבתמצוותדימוי עצמי נמוךפזתסמיני גמילהפרשת השבועדיסלקציהיהדותחסידותטיפול ב-OCDקורבנותלקויות למידהמלאיבן זוגחרדיםקורסהאישהלהוכיחבידודצרכיםאוסידיגמילה מסמיםבגדיםקשב וריכוזהפרעת קשב וריכוזזכותתורת הסודדכאוןפסיכיאטריםהרביביחסיםאמתקהלספורטלהשתחררפסיכותרפיסטיתshvilimסודיפה בלומנטלאומגה 3חבמכון פעימותמדריךבלומנטלמרתקקורבןולשמורמורהרווחהמלמדחרדותסיפוריםזכויותהיפראקטיביותהרב דניאלתורת הנפשקצריםמכירותאמפתיהלחץ דםיוגההנחיית הוריםחנישיעוריםהתמכרויותהרבי מליובאוויטשהלכות תשעה באבתורת הקבלהניו אייגהתמכרות לסמיםצערקולהתקדמותחובותפחדיםפסיכודידקטיסרוטוניןמדעתשובהתורת החסידותכעסיםאשםתורהנישואיןהסודדימוי עצמישחרורסופר נניtovaמצוקהביטחון עצמימאמריםערכיםמבצעצביקה פזעוצמהדיאטהפסיכולוגיםפעימותסבלנותבחירהמכוןbitkinחרדה חברתיתילדותמבצעיםהפרעות קשב וריכוזאישהptsdאובססיביסרטוןשלום ביתמפחדאברהם ביטקיןאבחוןלהורידחינםביטקיןפסיכולוגיהאתגרפסיכותרפיההרגליםטיפול התנהגותיהפרעת חרדהמשעמםנדודי שינההרצאהמחלות נפשדימויהרב אליהומענייןיפהרגשElevator Anxiety TreatmentטיפחופשמדהיםהרצאותPsychiatristטיפול קוגניטיבי התנהגותימכוררגשיותיחיאל יעקובזוןקבלהאמונותחינוךמרכזחברותהפסיכולוגיתPsychological treatment of wettingPsychological treatmentCBT CODCBT treatmentקשיים רגשייםהפרעה טורדניתתקשורתמדיטציההורותריכוזטראומהמוותעקבשבועותהיפנוזהמזוןפסיכיאטרבית ספרישראלהלכותנערארגוןהידברותניהולעישוןמשהאימוןכלליםמשמעותהזדמנותADDעומר הלויהרב עומר הלויהפחדילימודמדברלילהNLPאח הגדולארץ נהדרתאמנון יצחקפרשתלמידהנשיםבבא סאליברסלבבין המצריםהדרכהאמונה ובטחוןגמילהגלגוליםגויגבולותפסיכולוגיתחברתימודעותמידההצלחהבית המקדשמאתר המקורדף היומיאיזוןגמראADHDפסיכולוגCompulsive therapyבריאות הנפשמחשבהארץשיעורחינוך ילדיםלבריאותאובדןנפשיקשייםבדיכאוןOCDמחלהשלוםהרב יגאלטיפוליםרגשיכאבטיפיםכעסרעכסףאנרגיהחדשותבושהאלכוהולדיאליהובעבודהביטחוןקשבכהןחברתיתשינוימחשבותשינהנפשרגשותמתחפחדמשפחהאהבהספרחבריםהוריםעזרהדודי ברוורמןעבודההביתגדולעצמיהפרעהזוגיותילדהפרעותבעלילדעתרבדיכאוןחרדהיוםלבביתילדיםאותוטיפולאניאיךזמןאבלהרבאנשים
הצג עוד הצג פחות