תם עידן החינוך

‬ מאת הרב אלחנן קרביץ שם הכותב יעודכן בקרוב במערכת הרמ"א (או"ח סי' רכה ס"ב) כותב: יש אומרים שמי שנעשה בנו בר מצוה יברך, ברוך…

קרא עוד »
מעוניינ/ת לקבל חוות דעת מקצועית חינם על הדרך שלך להצליח?

מאמרים נוספים

עצות חינוכיות למורה לתלמיד

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
תגיות

הרב דוד ממן
(נכתב במקורו כהמשך למאמר הקודם של הרב דוד ממן)

לסיום השיח עם האבות והמלמדים משיא הרב מספר עצות מאלפות:
א. ע"מ לגשר על הפער בין הרב והתלמיד צריך הרב להשתדל לקנות לבו של התלמיד בשמחה כי לעצבות אין מקום בלבו של הילד וכעס ורוגז רק ירחיקוהו כראיה מביא את רבה האמורא שמקמי דפתח להו לרבנן אמר מילתא דבדיחותא.
ב. בחינוך התלמיד למדות יש לנהוג כפי שפירש השל"ה הקדוש את הפסוק אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך, כלומר בבואך להוכיח אדם בזמן הזה אל תאמר לו לץ אתה כי על ידי כך ישנאך אלא אמור לו חכם אתה ולא מתאים לך לעשות כך וכך ואז יאהבך כן הדבר ביחס לתלמיד אל תדגיש את השלילה שבו אלא חפש ומצא את מדותיו הטובות ובהם שבח אותו ועודד אותו ע"מ שיוסיף ויתאמץ ויתקן גם את אילו שאינן בו.
ג. ללמוד עם התלמידים מדרש או עין יעקב ויקרא בהם משבחי ישראל וסגולתם ובזה ימשך לב התלמיד להתמלא בשבחים אילו וגם מתוך הגדות יכיר את מי שאמר והיה העולם.
ד. ירבה במשלים שעליהם הזהירו חז"ל אל יהי המשל הזה קל בעיניך שע"י המשל הזה אדם יכול לעמוד בדברי תורה. גדולה חשיבותו של המשל והשמוש התמידי בו מבטיח אוזן קשובה של התלמיד והבנה נרחבת אך צריך המחנך לדעת שבספרו משל עליו לספרו בצורה חיה מאין כמותה שכאשר התלמיד שומע אותו יהא בעיניו כאילו הדברים מתרחשים למול עיניו באמת ובתמים אע"פ שהתלמיד יודע שרק משל יש כאן במ"ז בשמעו אותו עשה בו רושם גדול יותר מן הנמשל על כן ראוי לכל מחנך לנצל כלי יקר זה רבנו בעצמו מרבה במשלים וסיפורים כדי למשוך לבו של התלמיד ועל כן הוא מביא דוגמא למחנך מעצמו וכן בקונטרס הזה בפרק ג' הארכנו קצת בסיפור המשל אף שאינו נחוץ כ"כ לגוף הנמשל וציירנו הנהגות הסנדלר עם תפילתו באופן שיתפעל הנער ממנו ובספר אש קודש כתבו אודות רבינו בענין זה משליו ותיאוריו החיים קורמים בשר גידים ועצמות המעיין בכתביו בחובת התלמידים או בספריו האחרים ממשש במו ידיו את זיווה של שבת המלכה וכו'.
לסיכום
דומה שאין טוב לסכום מאמר זה מאשר ציון דברי חז"ל שכל המלמד בן תבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו, זהו השיא שאליו אפשר וניתן ואף חובה להגיע מדרגת המחנך והתלמיד שבה קיימת מערכת של יראה אנו מגיעים לדרגה הגבוהה של אב ובנו שם מערכת היחסים היא אהבה המושתתת על אמון הדדי ומטרה משותפת שבסופה אמירת המחנך לתלמידו בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני (משלי כג טו)
(מתוך כתלנו י"ג, שנת תש"ן)

על הכותב:

מעוניינ/ת לקבל חוות דעת מקצועית חינם על הדרך שלך להצליח?

מאמרים מומלצים נוספים מהמחבר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אפשר לעזור?

זה התפקיד שלנו!

השאירו את מספר הטלפון שלכם, ואנחנו נחזור אליכם לייעוץ בחינם!

חני 0527155401