תם עידן החינוך

‬ מאת הרב אלחנן קרביץ שם הכותב יעודכן בקרוב במערכת הרמ"א (או"ח סי' רכה ס"ב) כותב: יש אומרים שמי שנעשה בנו בר מצוה יברך, ברוך…

קרא עוד »
מעוניינ/ת לקבל חוות דעת מקצועית חינם על הדרך שלך להצליח?

מאמרים נוספים

כשהאשה חלתה באלצהיימר, והבעל דורש להכניסה לבית אבות, אחרת יתא בד

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
תגיות

הרב יצחק זילברשטייןשאלה אשה זקנה שחלתה באלצהיימר ר"ל, והיא מפריעה לבעלה, היא שואלת אותה שאלה פעמים רבות, והיא מחליפה בין יום ללילה, ערה בלילות וישנה בימים וכדומה, והבעל דורש מהילדים שיכניסו אותה לבית אבות המטפל בחולים מעין אלה. מאידך הרופא המטפל בה אומר, שכעת בהיותה בבית שלה, יש לה קצת זיכרון היא זוכרת את המטבח שלה, את הסלון את המרפסת ואם יעבירוה לבית אבות, היא לגמרי תתבלבל ותכנס לדכאון וצער ותחלה מכך. נשאלת השאלה, האם להתחשב בזה, וישאירוה הבנים בביתה כדי שתשאר קצת בדעת, או שמא להתחשב בבעל שצערו רב מאוד עד כדי כך שמאיים בהתאבדות, וזה לא איום סתם אלא יש לזה רקע משפחתי, כי שני אחיו התאבדו כאשר רצונם לא התמלא ואם כן יש לחשוש גם בעניננו שמא ישלח יד בנפשו ח"ו. כיצד יתנהגו הבנים?
תשובה הנה זה פשוט שבתחילה יש למצוא עצה שתועיל לשני בני הזוג, כגון לחלוק את הדירה לשנים, אבל אם הדבר לא מעשי ואין כל עצה, והנידון הוא האם להוציא את האשה לבית אבות או לא.
והנה קיי"ל שהבעל חייב לתת לאשתו מדור, וברפואתה, והוא לא יכול לתת לה מדור שיפגע בבריאותה, אלא חייב לדאוג לה לדירת מגורים שטובה עבורה, ולא שתחלה ממנו, ואם כן מגיע לה להישאר בביתה. ומה שהבעל מאיים בהתאבדות אין לנו להתחשב בזה, וכמו שיבואר להלן בשם המלמד להועיל ועוד אחרונים שאי אפשר להנהיג את התורה בכניעה לאיומים, ולכן גם בעניננו כך אי אפשר להיכנע לאיומי הבעל כשאין הצדקה בדבריו.
והצעתי את השאלה לפני מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א והשיב לי: טענת הבעל נכונה, וטענת האשה לא צודקת, טענת הבעל צודקת כי אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת, והאשה כרגע במצב של כעין "נחש", כי היא מטרידה את בעלה ומקשה עליו את חייו, מאידך המקום של אשה הסובלת מאלצהיימר הוא בבית אבות והם מנוסים ויודעים לטפל עם אשה זו טוב יותר, לכן טענת הבעל כדין וטענת בנותיה שמא תתדרדר אינה מוצדקת כל כך.
עוד הוסיף מו"ח שליט"א שהלחץ על הבעל הוא מידי והוא גורם לו מיד דכאון חמור, עד שהוא דורש להתאבד, לעומת זאת הנזק שנגרם לאשה הוא איטי, והכנסת האשה לבית אבות הנזק נעשה בגדר גרמא, לכן הנזק לבעל גדול יותר מהנזק שיעשה לאשה.
ונראה לבאר את כוונת מו"ח שליט"א שכל מה שמבואר בשו"ע שבעל חייב במדור לאשתו, ולא יכול להביא מדור שיפגע בבריאותה, היינו במקרים רגילים, אבל בחולה אלצהיימר, המדור האמיתי בשבילה הוא בבית אבות, ובשעת הנישואין הוא לא התחייב להביא לה מדור יותר טוב מזה, [כשאין אפשרות אחרת].
ואף על פי שהטיפול בבית הוא טוב יותר, ואם כן אולי הוא חייב להשאיר אותה בביתה, בגלל שחייב ברפואתה, נראה דאין לומר כך, משום דקיי"ל שאף הבעל לא חייב לספק את הטיפול הטוב ביותר, אלא מספיק להביא לאשתו טיפול רגיל וטוב, מפני שהחיוב לרפאות נובע ממצוות השבת אבידה לרבות אבידת גופו, ומצוה זו לא מצריכה דוקא את הטיפול הטוב ביותר.
ומכיון שהאשה מזיקה את הבעל בצורה ישירה, ואילו הנזק שיגרם לאשה הוא רק באופן עקיף ועל ידי גרמא, משום כך יש לקבל את טענת הבעל ולהעביר אותה למקום שיטפלו בה כדין.
עוד נראה להוסיף, שיתכן שכל דברי מו"ח אמורים באופן שהדירה שייכת לבעל או שהדירה שייכת לשני בני הזוג בשוה, שאז אין לאשה זכויות בבית יותר מהבעל, ומכיון ששניהם לא יכולים לגור בבית ביחד, וכל מי שיצא מהבית יסבול, לכן צריך להעדיף את טובת הבעל, מפני שהנזק שהאשה גורמת לו הוא נזק ישיר. אבל אם הדירה שייכת רק לאשה, באופן זה לכאורה יש להשאיר את האשה בביתה, מפני שלא ניתן להוציא אדם מביתו רק מפני שהוא גורם נזק לאחר, והאחר שנמצא הוא צריך לצאת. ולכן באופן כזה האשה תשאר בביתה, ויצטרכו למצוא מקום אחר לבעל, וצ"ע.
(חשוקי חמד בכורות מה ע"ב)

על הכותב:

מעוניינ/ת לקבל חוות דעת מקצועית חינם על הדרך שלך להצליח?

מאמרים מומלצים נוספים מהמחבר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אפשר לעזור?

זה התפקיד שלנו!

השאירו את מספר הטלפון שלכם, ואנחנו נחזור אליכם לייעוץ בחינם!

חני 0527155401