תם עידן החינוך

‬ מאת הרב אלחנן קרביץ שם הכותב יעודכן בקרוב במערכת הרמ"א (או"ח סי' רכה ס"ב) כותב: יש אומרים שמי שנעשה בנו בר מצוה יברך, ברוך…

קרא עוד »
מעוניינ/ת לקבל חוות דעת מקצועית חינם על הדרך שלך להצליח?

מאמרים נוספים

האם מותר לתת תרופה דמה פלצבו בשבת, לחולה הסובל מכאב ראש פסיכו לגי

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
תגיות

הרב יצחק זילברשטייןשאלה מעשה בחולה שהגיע לבית חולים והתלונן על כאבים עזים בבטנו, החולה קיבל אנטיביוטיקה לצורך ריפוי מחלתו, ולהקלת כאביו קיבל משככי כאבים, כעבור שלושה ימים החליטו הרופאים להפסיק את מתן משככי הכאבים, משום שהם תרופות חזקות מדי ויכולות להזיק גם לאנשים בריאים, מיד כשהחולה הפסיק לקבל את התרופה התחיל להתפתל מכאבים חזקים, ומשפחתו דרשה להמשיך בנתינת משככי הכאבים. כל ניסיונות ההסברה של הרופאים שעל פי כללי הרפואה אינו סובל ושהתרופה תזיק יותר מאשר תועיל העלו חרס, החולה ומשפחתו תבעו בתוקף להמשיך במתן התרופות, ולכן החליטו הרופאים להמשיך את מתן התרופה, ואכן כאבי החולה הפסיקו, והמשפחה אמרו לרופא, רפואה אינה דבר ברור, ולא צריך רק להסתכל בספרי הרפואה, יש גם להסתכל על החולה אם הוא סובל יש לתת לו תרופות המרגיעות את הכאבים.
כעבור שבוע של אשפוז, כשקיבל את מכתב השחרור מבית החולים, הזמין מנהל המחלקה את החולה ומשפחתו לחדרו וגילה להם שלמעשה החולה לא קיבל מאומה השתמשנו בתרופת ה'פלצבו' [תרופת דמה שאינה מכילה כלל חומר פעיל], וכאביו המדומיינים של האיש, פרחו וחלפו להם.
והנה לאחר מעשה הגיע הרופא לשאול האם היה מותר לתת את התרופה הזאת בשבת, כמו כן שואל הרופא כאשר מגיעו אלי יהודי שמטופל אצלי, ומתלונן על כאבים ומיחושים שונים. ואני מכיר היטב את מצבו הרפואי של האיש, וברור לי כי אין אצלו בעיה רפואית, ומיחושיו הם כתוצאה מבעיות פסיכולוגיות, ואני בדרך כלל נותן לו כדורי 'פלצבו' ומיחושיו חולפים. האם מותר לי להמליץ לו לקחת את התרופה גם בשבת, כדי שלא יסבול ממיחוש בשבת, או שמא יש בכך איסור נטילת תרופות בשבת?
תשובה לכאורה אין בזה חשש כי אף שחכמים גזרו שלא לקחת תרופות בשבת, לא גזרו אלא בתרופות כאלו שחולים נוטלים אותם, אבל כל אוכל ומשקה שהם גם מאכל בריאים מותר לאכלן ולשתותן כמבואר בשו"ע (או"ח סימן שכח סל"ז) ולכאורה תרופות אלו לוקחים אותם רק בריאים, כי על חולה זה לא ישפיע כלום.
אך יש מקום לומר שאסור לקחת את התרופה מפני שמה שהתיר השו"ע לאכול מאכל בריאים היינו דוקא בדבר של מאכל, אבל תרופה הזאת היא ניתנת למי שסובל ממיחוש אמיתי שבגלל דמיונו, המח מפעיל את מערכת עצביו והראש באמת כואב, והתרופה באמת מורידה את המיחוש ואולי לגביו זה באמת תרופה, ודוגמה לדבר שכמו שאסור לקחת תרופות פסיכולוגיות אמיתיות למי שאינו חש בכל גופו, או שאין לו היתר לכך, כן תרופה זו לא גרע מתרופה פסיכולוגית, כמו כן יש לפעמים שאדם שיש לו חולי קל אמיתי, ותרופת הפלצבו מרגיעה אותו, ומפעילה את הגוף שירפא את עצמו.
אך מכל מקום מסתבר שעדיין זה נחשב למאכל בריאים, כיון שהתרופה אינה מכילה כל חומר פעיל, וכל פעולתו אינה אלא פסיכולוגית אין בזה איסור.
אך עדיין יש להסתפק שאולי הרופא יעבור על חשש לפני עור, שהרי החולה במצבו אסור לו לקחת תרופה, כיון שאינו חולה כל גופו, וא"כ אף שהרופא יודע שאין בזה חומר פעיל, מכל מקום הוא מכשיל את החולה במחשבת איסור, כמבואר בקידושין (דף פא ע"ב ובתוס' דף לב ע"א ד"ה דמחיל) שהמתכוון לאכול בשר חזיר ועלה בידו טלה צריך כפרה, והרופא שגורם לכך עובר בלפני עור, ולכן צריך הרופא לומר לו שבכל מקרה אחר צריך לשאול רב, ורק במקרה שלו שהוא מכיר אותו היטב, הוא שאל רב והרב התיר לו.
(חשוקי חמד בכורות מא ע"א)

על הכותב:

מעוניינ/ת לקבל חוות דעת מקצועית חינם על הדרך שלך להצליח?

מאמרים מומלצים נוספים מהמחבר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אפשר לעזור?

זה התפקיד שלנו!

השאירו את מספר הטלפון שלכם, ואנחנו נחזור אליכם לייעוץ בחינם!

חני 0527155401